Hoogfunctionerende jongeren met autisme: leren kunnen ze vaak prima, maar wat betekent autisme voor je schoolcarrière? En wat betekent het voor je ontwikkeling als je altijd een buitenbeentje bent, bijvoorbeeld in de puberteit?
In de documentaire ‘KANS’ (42 minuten) vertellen Tjitske, Jeannot, Koen en Jasper hoe ze vastliepen in het reguliere voortgezet onderwijs. De veelheid aan prikkels op een grote scholengemeenschap, de sociale druk, ook binnen het lesprogramma, de pesterijen, en daarnaast steeds weer het onbegrip van medeleerlingen en docenten, dit alles maakte voor hen dat het na verloop van tijd echt niet meer ging.
Op het Leo Kannercollege in Leiden, een school voor voortgezet speciaal onderwijs, kregen ze een nieuwe kans. Op deze kleinschalige school, waar ze eindelijk begrepen werden, bloeiden ze op. Vorig jaar behaalden ze allemaal hun HAVO-diploma.
Filmmakers Jan Stap (unit-2) en Henny Hartevelt volgden Tjitske en Jeannot in hun examenjaar en om te zien waarom speciaal onderwijs voor sommige leerlingen de enige vorm van passend onderwijs is.