“Volg geen trends!”

8 February 2016

trends_postit.jpgTrendspotten is een apart vak.  En zeker het  benoemen  van wat je met die trends kan doen in de  praktijk.
Toch gingen we met Unit-2 de uitdaging aan op onze jaarlijkse “middagje trendspotten”. Dat deden we door te speuren op internet, in magazines en kranten.  

Na een intensieve speurtocht hadden we wel 100 trends. Na 3 x clusteren kwamen we tot de volgende 4 hoofdtrends voor 2016. Met telkens een kleine toelichting. Maar ook wat communicatieprofessionals hiermee kunnen doen voor en met hun klanten. 

Er zijn enige overeenkomsten met onze trends van 2015, zie onderaan.

Doe er je voordeel mee.

zelf.jpg1 Zelf

- Ultieme Versnippering
- Zelf(bewust)
- Met z’n allen uniek
- De kleine wereld.  Ieder leeft met verschillende , vaak wisselende, schillen om zich heen; ik, gezin, vrienden, werk, verenigingen, geloof, buurt , ….

  • N=1, personaliseren, maak iedereen uniek. Of geef hem minimaal dat gevoel
  • Bepaal welke informatie voor uw klanten interessant is en concentreer daarop. Verdergaand: content aanpassen aan doelgroep.
  • Laat klant meespelen, geef hem invloed
  • Geef bevestiging van gemaakte (goede) keuze
  • Waardeanalyse van klanten (ad hoc en life time)
  • Richt uw (digitale) marketing ‘outside in’ in. Niet zenden, maar denk vanuit de klant
  • Leg (nog meer) nadruk op en eisen aan (goede) content marketing , video e.d.

  2 Onzekerheid

- Niets is wat het lijktonzeker_twijfel.jpg
- Wie bepaalt wat de werkelijkheid is?  
- Wat is waar, waarom, en wie zegt dat ? 
- Wie kan ik vertrouwen?  

  • Biedt houvast in een onzekere wereld
  • Toon wie je bent en waarom je te vertrouwen bent
  • Totaal-gesprek: integratie van alle vormen van communicatie en interactie;  on- en off-line, virtueel en fysiek, opkomst

 3 Echt

- Puur (aarde, voedsel, e.d.) water_druppel.jpg
- Handwerk.  Eerbied voor het oorspronkelijke, handmatige, menselijke
- “Geil & authentiek”. Uiterlijk is maakbaar. Vrouwen moeten mooi blijven, mannen mogen de tijd tonen.
- Het nieuwe gezond
- Gezondheid is de nieuwe religie. Eindelijk weer duiding en (leef)regels

  • Verander je aanpak op het gebied van “merk”:  van
    • merkimago (bedacht, trucje, fraai)
    • naar merkidentiteit (wie ben je echt, wie durf je te zijn)
    • en naar merkbetekenis (waarde voor de klant)
  • Biedt openheid:  privacy, transparantie en sustainability 


4 Terug

- Vroeger was (soms) ook goedterug.png
- Oud is het nieuwe nieuw; herbeleving, recycling, hergebruik
- Toen was bekend, veilig, vertrouwd, langzaam 
- Vluchten om (weer) thuis te komen

  • (overload aan) informatie duiden voor klant  en ook hún klanten
  • Terugkeer belang van lokaal en lokale aanpak
  • Appelleer met tekst en beeld aan een herkenbare situatie
  • Gebruik oud materiaal (bibliotheek, boeken, muziek, encyclopedie) voor je eigen inspiratie
  • Leer van vroeger, van wat er toen (ook al) goed was
  • Blijf bij je grondvesten, bij jouw intrinsieke passie
  • “Volg geen trends!”

 Maurits von Heijden 


2015

 Voor 2015 zagen we de volgende trends:  (zie voor het geheel  hier )

  1. Te groot, te snel, te veel
    Er is een overvloed aan alles
  2. Ontruisen
    We hebben behoefte aan organisaties met zo min mogelijk schakels en daardoor ook zo min mogelijk ruis
  3. Moe van social media
    Veel mensen haken af bij twitter, Facebook of instagram. Al het negatieve en het toenemende gebrek aan privacy
  4. Leuk, leuker, leukst
    Alles móet leuk, vrolijk, geweldig en vermaak zijn.
  5. Zoektocht naar echtheid
    Wie zijn je vrienden, kun je reviews en keurmerken nog wel vertrouwen? Wat is de waarde van geld eigenlijk? En waar horen we nu echt bij? 

trends_unit_2.jpg

In Unit-2  werken 39 zelfstandige creatieve professionals apart of samen. Of allebei unit_2.pngtegelijk. Working Apart Together noemen we dat. Van het bedenken van een crossmediale marketingcampagne tot het bouwen van een website of de productie van een magazine: voor elke opdracht formeert Unit-2 een creatief team op maat. Zonder overhead, zonder dure accountmanagers, maar met maximale betrokkenheid en heel veel werkplezier.

 

 

 

 

“Volg geen trends!”

Aanmelden nieuwsbrief

Wil u onze nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan hier aan: