Paladin: Gamen voor een betere toekomst

4 February 2010

Vandaag lanceert de gameontwikkelaar Paladin Studios het spel EnerCities. Dit is een online game die spelers uitdaagt om een duurzame stad te bouwen. Het is te spelen op www.enercities.eu, op Facebook en is beschikbaar in zes Europese talen. Het spel is onderdeel van een educatief platform waar energievraagstukken worden behandeld. Dit platform wordt gesteund vanuit de Europese Commissie.

Bouw je eigen stad
Het spel begint met het bouwen van een klein dorp op een stukje grond. Door nieuwe gebouwen neer te zetten kunnen spelers hun stad uitbreiden. De groeiende stad vraagt om elektriciteit en fossiele brandstoffen. Het is aan de speler om in die vraag te voorzien en tegelijkertijd het evenwicht te houden tussen de mens, het milieu en de economie. Wanneer dit op juiste wijze gebeurt, kunnen spelers hun stad naar een hoger niveau brengen. Dit geeft meer grond en extra opties om te bouwen. Dylan Nagel, product manager voor EnerCities: "Iedere beslissing is van invloed op de score. Als je bijvoorbeeld een kerncentrale bouwt, zal dit het milieu minimaal belasten. Het nadeel is dat de bewoners van je stad in opstand zullen komen als je de centrale te dicht bij woonwijken zet". Eenzelfde dilemma geldt voor de natuur: "Als je bossen naast elkaar zet, krijg je een hogere score voor het milieu. Echter, wanneer je een bos direct naast een woonwijk plaatst, maakt het je inwoners gelukkiger en gezonder. Het is dus wel even nadenken voordat je iets doet."

Even serieus
Het project wordt voor €1 miljoen gefinancierd door het Intelligent Energy programma van de Europese Commissie. Het doel is om jongeren bewuster te maken van de problemen rond energie. Het educatieve platform wordt uitgerold door de projectpartners in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Slovenië, Griekenland, Duitsland en Spanje. Scholen en leraren kunnen zich aanmelden voor het spel en het lespakket. Nagel: "Spelers kunnen groene technologieën inzetten, zoals zonnepanelen en warmte-opslag. Door slim te innoveren maak je je stad klaar voor de toekomst. Verder zul je elekriciteit moeten opwekken. Kies je dan voor een kolencentrale of een windmolen? Ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Als speler maak je strategische beslissingen en ervaart de gevolgen van die beslissingen op de lange termijn. Het is daarmee een geweldige toolkit voor scholen en docenten die het onderwerp energie op de agenda willen zetten".

De initiatiefnemer van het project, de Nederlandse organisatie Qeam, zal de effectiviteit van het project onderzoeken. Erik Knol, directeur van Qeam: "Door het valideren van de projectresultaten, hopen we antwoord te krijgen op de vraag of deze vorm van serious gaming een waardevol instrument is voor dit soort onderwerpen. De resultaten van het onderzoek zullen worden gedeeld met de onderwijswereld, zodat er meer grip komt op het gebruik van innovatieve platforms zoals gaming." Het onderzoek wordt uitgevoerd in de loop van 2010 en 2011".

Facebook
Met meer dan 350 miljoen gebruikers is Facebook een aantrekkelijk platform voor games. Het spel Farmville, waarin je een boerderij beheert, telt zo'n 75 miljoen spelers. Derk de Geus, CEO van Paladin: "De mogelijkheden van sociale netwerken zijn enorm en dit zijn pas de eerste stappen. Hoewel EnerCities een educatieve achtergrond heeft, zijn sociale netwerken zeer geschikt voor dit soort games." In de nieuwe release kunnen spelers hun scores delen met hun vrienden, door de zogenaamde "Post To Wall" functie. De Geus: "We hebben eind vorig jaar besloten om het spel als bètaversie op Facebook te zetten. Het gebruik van social gaming binnen het onderwijs is relatief nieuw maar blijkt nu al zeer krachtig te zijn. De bètaspelers vonden het óf helemaal geweldig óf echt helemaal niks. Dat is veel meer betrokkenheid dan bij een gemiddeld educatief boek, dus ik denk dat we op de goede weg zijn". Tijdens de twee maanden als bètaversie werd het spel 10.000 keer op Facebook gespeeld door meer dan 3.000 spelers. Dit in tegenstelling tot de normale website, waar het spel "slechts" 4.000 keer werd gespeeld. De Geus: "Deze trend zal zich waarschijnlijk doorzetten tijdens de uitrolfase, zelfs wanneer scholen er bij betrokken worden. Het zijn de sociale aspecten van Facebook die ervoor zorgen dat spelers betrokken raken. Studenten hebben nu eindelijk een goed excuus om tijdens school op Facebook te zitten."

Lancering
Het spel wordt vandaag officieel gelanceerd op LEARNTEC in Karlsruhe. LEARNTEC is een internationale conferentie over technologietoepassingen in het onderwijs. De game wordt vervolgens opengesteld voor spelers van over de hele wereld. Nagel legt uit: "Het eerste wat we zeiden toen we begonnen met het project is dat het spel gewoon leuk moet zijn. Het bouwen van een stad is een geweldig thema voor een game. EnerCities is wat dat betreft meer een puzzelspel dan een simulatie". Het social gaming avontuur blijkt voor het bedrijf Paladin goed te werken. De Geus: "We hebben met EnerCities onze eerste stapjes genomen met sociale netwerken en het bevalt ons prima. Het gaf ons veel nieuwe ideeën en we zijn nu dan ook bezig met onze volgende social game. Dus houd ons in de gaten." Onderwijsinstellingen zijn welkom om zich te registreren op de EnerCities website. Het spel is volledig gratis te spelen op http://www.enercities.eu en op Facebook via http://apps.facebook.com/enercities.


Meer informatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Derk de Geus, via 071-513 2222 of derk@paladinstudios.com

 

Paladin: Gamen voor een betere toekomst

Aanmelden nieuwsbrief

Wil u onze nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan hier aan: