nieuwe kunst

3 November 2016

Albert Roskam heeft rechten gestudeerd in Leiden, maar werd al snel beeldend kunstenaar.

"Ik streef schoonheid na, vaak vind ik die in complexiteit, soms ook in eenvoud. Mijn werk is (bijna) steeds gebaseerd op de tegenstelling regelmaat - willekeur.  
De schilderijen, die nu bij ons in Nieuwe Energie hangen,  behoren tot drie series: ‘Square on square’, ‘Perspectives’ en ‘Ellipses’.

albert_roskam_2.jpgIn de werken uit de serie ‘Square on Square’ (2012 – 2016) zijn twee vierkanten van gelijke maat op elkaar geplaatst. Een van de twee is meestal wit, de andere in een of meerdere kleuren. De onder- of bovenliggende vorm is opgedeeld in gelijke delen (vierkanten, cirkels of stroken).Tot zover is er sprake van regelmaat. In sommige gevallen is echter een van de vierkanten opgedeeld in willekeurige stukken. De componenten worden willekeurig verdeeld over het boven- of onderliggende vierkant, daarbij mogen ze niet buiten het contour daarvan vallen, en dat is dan weer regelmaat. Soms mogen de componenten elkaar niet overlappen en dan ‘barsten’ ze uit het contour. Dan overheerst willekeur binnen de spelregels.

albert_roskam_3.jpg

In de serie ‘Perspectives’ (2014 – 2016) vertegenwoordigen de regels van het (lineair) perspectief de regelmaat: trapeziumvormen, (asymmetrische) ellipsen, verdwijnpunten. Maar ik gebruik die conventies op een willekeurige manier, die vaak in strijd is met de regels. 

 

Als schijven in perspectief worden gezet, worden het asymmetrische ellipsen. De serie ‘Ellipses’ (2015 - 2016) bestaat uit willekeurige verzamelingen zuivere ellipsen van verschillende hoogte- en breedtematen (regelmaat), die al of niet op verdwijnpunten zijn gericht.

 

albert_roskam.jpg

 

 

 

nieuwe kunst

Aanmelden nieuwsbrief

Wil u onze nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan hier aan: