The City Plug-in

24 July 2014

"Hoe zou de binnenstad commercieel aantrekkelijker kunnen worden ?" 

Dat was de vraag vanuit de gemeente Leiden. Op die vraag ontstond bij ondernemers Barbara van Druten en Niki Koutouras de ambitie om een concept neer te zetten dat commercie, historie, kunst, cultuur en authenticiteit aan elkaar verbindt. Beide ondernemers zijn een samenwerking aangegaan onder de naam ‘The City Plug-in’

lr2 result interior cityplugin styliciousThe City Plug-in is een concept dat bezoekersaantal, kennis en omzet moet verhogen. Het legt een sterke verbinding tussen de consument, de prachtige binnenstad en haar ondernemers. The City Plug-in is een route door de binnenstad die een visueel verhaal vertelt over alles wat de stad te bieden heeft. Hierin worden meerdere aspecten door middel van collages op ramen en het etaleren van producten betrokken. Gedacht kan worden aan aspecten als historie, commercie, economie, city marketing, bewegwijzering, kunst, cultuur, educatie en humor. Van Druten en Koutouras kunnen dit op ludieke maar toch commerciële wijze invullen waardoor diverse doelgroepen worden aangesproken. Deze doelgroepen zijn onder andere gezinnen, expats, ouderen, kinderen en consumenten.

De stad wordt omgetoverd tot etalage.

...Zonder de identiteit en authenticiteit van de meewerkende partijen te verliezen. Door visuele uitingen maar ook acties eromheen te bedenken, worden consumenten tot aankopen aangezet bij de betrokken ondernemers. Een voorbeeld van een actie is het verzamelen van stickers bij besteding van een bepaald bedrag, tot er een stickerboek ontstaat dat een historisch en educatief waardevol document vormt.

The City Plug-in werkt optimaal wanneer er van ongeveer 30 locaties door de stad heen gebruik kan worden gemaakt. Leegstaande panden kunnen visueel ingevuld worden door bijvoorbeeld uitingen van ondernemers die niet op de  route liggen of hun etalageruit niet tot uiting kunnen/willen laten komen. Denk hierbij ook aan partijen als musea, de universiteit, sportscholen alsmede faciliteiten die fysiek beter vindbaar kunnen/willen zijn. Door gebruik van digitale gadgets in de ontwerpen kunnen actualiteiten zoals agenda’s e.d. ook een rol spelen binnen de City Plug-in.

Verhalen en kennis over een stad uit het verleden en heden spelen een grote rol in The City Plug-in. Van Druten en Koutouras willen de lokale bewoners maar ook mensen van buiten de stad prikkelen. Graag zouden zij Leiden de primeur gunnen en daarmee een project neerzetten dat exceptioneel is en tot voorbeeld voor andere steden dient. 

--

Barbara van Druten is de persoon achter ARtvertisements.com, Niki Koutouras de persoon achter Styliciousstyle.nl. Beiden hebben expertise in huis om dat verbindende concept inhoud te geven. ARTvertisements zijn collages die een cross-over vormen tussen kunst en informatieverstrekking/adverteren. Stylicious is gespecialiseerd in Retail Design, winkel-concepten en etaleren. Hieronder vallen bijvoorbeeld routing en visual merchandising. Wat hen verbindt is dat zij beiden creativiteit, authenticiteit en esthetiek willen bewerkstelligen met als uitgangspunt het commerciële aspect dat niet uit het oog verloren mag worden.

The City Plug-in

Aanmelden nieuwsbrief

Wil u onze nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan hier aan: